Kim jestem?

Nazywam się Mateusz Ciupka i jestem dziennikarzem muzycznym. Publikuję artykuły, recenzje, relacje, wywiady, zapowiadam koncerty, a przede wszystkim prowadzę podcast. Łączę w nim muzykę dawną, muzykę nową, operę, kameralistykę, symfonikę i wszystko to, co składa się na sztukę dźwięku. Jestem także redaktorem Ruchu Muzycznego, gdzie, oprócz pisania, odpowiadam za komunikację magazynu w internecie. Ukończyłem polonistykę, studiowałem również muzykologię.

Fot. Gosia Fraser Fot. Gosia Fraser

 

Co znajdziesz w Szafie?

Szafa Melomana to pierwszy polski podcast o muzyce klasycznej. Powstał z założonego w 2018 roku bloga i na początku zawierał rozmowy z artystami. Od 2023 roku Szafa jest podcastem solowym – samodzielnie opowiadam historie o muzyce klasycznej. Są to fascynujące losy kompozytorów, wykonawców, utworów; zawsze wzbogacone o wiele kontekstów, bo muzyka nie rodzi się w próżni – jest jednym z fundamentalnych składników kultury.

O czym już teraz możecie posłuchać? O Marii Judinie, radzieckiej pianistce, która rzuciła wyzwanie Stalinowi, o związkach Napoleona z muzyką, o Casa Verdi, jedynym na świecie domu spokojnej starości dla emerytowanych muzyków, założonym przez Giuseppe Verdiego, o Glennie Gouldzie, pianiście o wielu twarzach, a także o tematach mniej znanych – kto z Was słyszał o Vítězslavie Kaprálovej, fenomenalnej czeskiej kompozytorce i dyrygentce, która jako pierwsza kobieta stanęła za pulpitem BBC Symphony Orchestra? Ten odcinek jest pierwszą polską audycją na jej temat:

Stworzyłem także cykl podcastowy Muzyka czasu wojny, w którym opowiadam o tym, jak muzyka była propagandowo wykorzystywana w wielkiej polityce, jak pomagała zwykłym ludziom znosić katastrofalne warunki życia na wojnie i jak wojenny koszmar wpływał na jej twórców. Opowiadałem dotychczas m.in. o Symfonii Leningradzkiej, twórczości artystów uwięzionych w getcie Terezin, nazistowskiej przeszłości Filharmonii Berlińskiej oraz Wiedeńskiej.

Dlaczego warto mnie wspierać?

Wszystko, co znajdziecie w Szafie, jest tworzone starannie, z dbałością o stronę merytoryczną i formę. Nic na skróty, żadnych tanich sensacyjek – solidna, warsztatowa praca. Wykorzystuję podcast jako medium, które pozwala w zabieganym cyfrowym świecie na skupienie uwagi. Cały proces realizuję samodzielnie – od zebrania i selekcji materiału, przez redakcję treści po realizację dźwiękową, publikację i promocję.

W 2023 roku podcast tworzony był dzięki stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendium było tylko na rok, a chcę, aby Szafa nadawała cały czas. Każdy odcinek – publikuję je co tydzień w piątki – to wiele godzin czytania, pisania, nagrywania oraz montowania. Wasze wsparcie jest tutaj kluczowe, bo pozwala na utrzymanie regularności, zdobywanie potrzebnych materiałów źródłowych – artykułów, książek, opłacanie subskrypcji branżowych magazynów, utrzymanie serwera i strony.

Ale nie tylko o to chodzi. Deklarując dowolną kwotę, przyczyniasz się do rozwoju wiedzy o muzyce klasycznej w kraju, w którym poziom umuzykalnienia jest bardzo niski, a chodzenie do filharmonii i opery ma łatkę rozrywki dla elity. Nic bardziej mylnego! Muzyka to nasze emocje, intymny soundtrack życia, wspomnienia i ludzie, z którym się wiąże, to także wielki kulturowy kapitał, jedna z najbardziej zaawansowanych zdobyczy cywilizacyjnych.

Im więcej o muzyce wiesz, tym głębszych przeżyć ona Ci dostarczy. Dzięki mojemu podcastowi dowiesz się o niej naprawdę dużo.

Fot. Gosia Fraser