Bożena Zawiślak-Dolny: Carmen to moje błogosławione przekleństwo

Wraz z Kolegą Redaktorem zaprzyjaźnionego bloga Orfeum Borkowskiego, Mateuszem Borkowskim, wchodzimy w 2020 rok z przytupem, albo raczej próbujemy nadążyć za przytupem Bożeny Zawiślak-Dolny. Znakomita śpiewaczka i aktorka spotkała się z nami w krakowskim „Kurancie”, gdzie 4 stycznia odbył się koncert promujący jej dwupłytowy album Essenza – résumé wieloletniej, barwnej kariery i gorącego romansu z operą, musicalem i teatrem. Zapraszam do obejrzenia rozmowy:

BOŻENA ZAWIŚLAK-DOLNY – Powszechnie uznana za jedną z najlepszych polskich odtwórczyń partii tytułowej Carmen w operze Bizeta. Postać tę kreowała w teatrach operowych Krakowa, Warszawy, Gdańska, Bytomia, Łodzi, Szczecina. W 1995 roku jej rola Carmen w Operze Bałtyckiej uznana została za najlepszą kreację roku i nagrodzona nagrodą teatralną Wojewody Gdańskiego. Warto wspomnieć, że kierownictwo muzyczne sprawował J. Maksymiuk. Na szczęście partia Carmen nie przysłoniła artystce całego operowego świata. Pozwoliło to polskiej i zagranicznej publiczności na poznanie znakomitych kreacji Bożeny Zawiślak-Dolny w operach Rossiniego (Kopciuszek, Cyrulik sewilski, Semiramida) i Verdiego (Bal maskowy, Trubadur, Nabucco, Rigoletto, Aida).

Jest śpiewaczką wszechstronną, z powodzeniem śpiewa również w operetce i musicalu, nieobcy jest jej również repertuar oratoryjno-kantowy (Stabat Mater Pergolesiego i Szymanowskiego, Requiem Verdiego i Dworzaka, VII Symfonia Mahlera, Czarodziejska miłość De Falli). Ogromny sukces przyniosło artystce wykonanie songów Kurta Weilla, najpierw w przedstawieniu w Teatrze Stu u boku Jana Peszka, a potem w przygotowanym przez Operę Ślaską spektaklu Zagraj mi melodię z dawnych lat, których reżyserem był Józef Opalski. Ostatni sukces tego gatunku to znakomita kreacja Aldonzy-Dulcynei w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha, wystawionym w Łódzkim Teatrze Muzycznym i Operze Krakowskiej.

Karierę poprzedziła rzetelnymi studiami w Studium Wokalno-Aktorskim D. Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Studium kierowała wówczas jego legendarna założycielka Danuta Baduszkowa. Pierwsze lata swojej scenicznej pracy związała z Gdyńskim Teatrem Muzycznym, a następnie rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką, gdzie debiutowała w roli Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego. Od 1988 roku jest solistką Opery Krakowskiej.

Oprócz wymienionych ról głośnymi sukcesami Bożeny Zawiślak-Dolny w Operze Krakowskiej była kreacja Romea w operze Belliniego Capuletti i Montecchi, przygotowanej pod kierownictwem wielkiego mistrza batuty Richarda Bonynga. Ostatnim zaś, Hrabina w Damie pikowej P. Czajkowskiego, Śmierć w Pastorałce L. Schillera, Evelin Huck w prapremierze operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów, Cześnikowa w Strasznym dworze S. Moniuszki, Łarina w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w głośnej i nagradzanej wielokrotnie inscenizacji Michała Znanieckiego, z tytułową rolą w wykonaniu Mariusza Kwietnia.

Oprócz wymienionej nagrody, została uhonorowana w 1997 roku Nagrodą Wojewody Małopolskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki, z tych samych powodów przyznano jej statuetkę Ariona przez ZASP oraz Złoty Krzyż Zasługi i ostatnio srebrny medal Gloria Artis przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(źródło: Opera Krakowska)

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o