Sale koncertowe już są martwe – powiedział Glenn Gould w 1966 roku, dwa lata po […]
O „Madame Butterfly” w Teatrze Wielkim
Po raz kolejny miałem radość pojawić się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako prowadzący […]
#90 Muzyka czasu wojny 1: Filharmonia Berlińska
16 kwietnia 1945 roku Filharmonia Berlińska zagrała swój ostatni koncert przed ostatecznym upadkiem III Rzeszy. […]
#89 SZAFOWY LIVE #5
W piątym odcinku na żywo sporo pianistyki: wspomnienie o „świetlistym pianiście”, czyli Menahemie Presslerze, kilka […]
O Menahemie Presslerze porozmawialiśmy w Radiu Kraków
99 lat życia, ponad pół wieku tworzenia Beaux Art Trio, ciągle z walizką i w […]
#88 Marija Judina, pianistka prawdziwa w fałszywym świecie
W jej grze było wszystko – płacz, radość, modlitwa i skarga. Całe życie spędziła w […]
#87 Po co nam opera w czasach kryzysu? (gościni: Ermonela Jaho)
To pytanie od dawna chciałem zadać komuś, kto znalazł się na operowym szczycie świata. Okazja […]
#86 Glenn Gould (cz. 1) Pianista o wielu twarzach
„Jeszcze wiele czasu musi się nałożyć na wiele miłości, aby prawdziwie doceniono geniusz Glenna Goulda” […]
#85 Retoryka. Szarlataneria czy język muzyki dawnej?
Partia skrzypiec w arii „Gebt mir meinen Jesum wieder” symbolizuje dźwięk srebrników rzucanych na posadzkę […]
#84 Czy Tár jest filmem antyfeministycznym?
Słynny film Todda Fielda miał zdobyć co najmniej jedną statuetkę Oscara. Nie zdobył, ale i […]