Wuj Aleksandra Sitkovetsky’ego, Dmitry Sitkovetsky, skrzypek jak i on, ukończył Moskiewskie Konserwatorium i w wieku […]
#83 Jak zostaje się tytularnym organistą Saint-Sulpice?
Tytularny organista w paryskim kościele Saint-Sulpice to jedno z najważniejszych stanowisk muzycznych we Francji – […]
#82 Droga na szczyt. O Gustavo Dudamelu
Od wenezuelskiego Barquisimeto do Nowojorskiej Filharmonii. To była długa i interesująca droga. Gustavo Dudamel, bez […]
#81 O operowym konserwatyzmie i nowoczesnych inscenizacjach
Ileż to razy po spektaklu operowym, który nie odbywał się w historycznym kostiumie, słyszałem w […]
#80 Skąd przemoc w zawodzie dyrygenta?
Wrzaski na próbach, wyzwiska, przemoc fizyczna i psychiczna, a wreszcie molestowanie seksualne. Te i inne […]
#79 Czym jest lyra viol?
Z jednej strony to rodzaj violi da gamba, ale z drugiej także technika gry, która […]
#78 O organach NFM i Marcelu Dupré
W 2020 roku Narodowe Forum Muzyki wzbogaciło się o organy, które zaprojektowała i zbudowała pracownia […]
#77 Il divino Boemo, czyli Josef Mysliveček
Oto czeska superprodukcja – film o kompozytorze, którego dziedzictwo jest starannie pielęgnowane, którego Czesi doceniają, […]
Czesi mają powody do dumy
Program tego koncertu ułożył John Eliot Gardiner. Jego decyzją było, że z Czeskimi Filharmonikami zagra […]
#76 Czy pianistów zastąpią roboty?
Po tym jak Chińczycy zaprezentowali androida zdolnego grać na fortepianie, postanowiłem tematowi robotów-pianistów przyjrzeć się […]